Mert utazni jó, utazni érdemes...

10 európai város, ahol jó biciklisnek lenni

Gyerekként imádtam biciklizni, szinte mindenhova azzal jártam, de ahogy egyre nagyobb városokba költöztem, úgy maradt el az életemből ez a közlekedési forma és választottam helyette a buszozást, villamosozást, később pedig az autót. Most visszagondolva erre nem csupán kényelmi okok vezettek. Míg vidéken egyszerűbb két keréken közlekedni a kisebb forgalom miatt, Budapesten belvárosában életveszélyes kerékpározni, a magas légszennyezettségről nem is beszélve. 

Pedig egy ország vagy város fejlettségi szintjét jól mutatja, hogy az ott élők milyen közlekedési eszközt preferálnak és ma már komoly statisztikákat vezetnek arról, hogy az egyes országok hol tartanak a fejlődésben. 

És hogy milyen előnyei vannak a biciklivel való közlekedésnek a kocsival szemben?

  • hatszor drágább autóval közlekedni, mint biciklivel
  • a kerékpár környezetbarát és egyáltalán nem légszennyező eszköz, ellentétben a benzines járművekkel
  • fél óra kerékpározás fedezi az ajánlott napi mozgásadagot
  • két keréken jóval gyorsabb elérni az úti célt a belvárosban, mint a dugóban ülve kocsival
  • a parkolás könnyebbsége is fontos szempont, kerékpárral ez a probléma is könnyebben megoldódik, mint autóval

Míg Budapest kerékpáros közlekedését leginkább a fejlődő szóval lehetne jellemezni, addig néhány nyugat-európai nagyvárosban már el sem tudják képzelni az emberek, hogy autóval vagy busszal közlekedjenek. Így van ez például Koppenhágában, ahol télen is szívesen pattannak nyeregbe a fiatalok és idősek egyaránt:

Persze Dánián kívül is vannak országok, ahol fejlett kerékpáros kultúra létezik. A következő 10 város mindenképp élen jár ebben:

London, Nagy-Britannia

e40d2dc0641365d7cf78523426026dcf

A brit főváros sokáig egy rémálom volt a kerékpárosok számára, de az önkormányzat kerékpár-kölcsönzési programja sok mindent megváltoztatott. Csak a belvárosban 40 állomást hoztak létre, az első 30 perc használat pedig ingyenes, így aztán egyre többen választják azt a közlekedési formát a sokszor zsúfolt city-ben.
 

Berlin, Németország

Berlin

Az észak-németországi város tökéletes hely arra, hogy kerékpárral fedezzük fel. Viszonylag kevés a dimbes-dombos útszakasz és rengeteg a kiépített bicikliút. A legfőbb nevezetességeket egy online útvonaltervezővel, a BBBike-kal is fel lehet keresni és több vezetett kerékpáros túrákat is szerveznek itt.
 

Párizs, Franciaország

Párizs
 
Londonhoz hasonlóan Párizs sem eredendően kerékpárbarát hely, de a 2007-ben bevezetett bérleti rendszer sokkal vonzóbbá tette a két kerékkel közlekedők körében. Kb. 20000 bicikli és több, mint 1600 állomás működik jelenleg a francia fővárosban, van, hogy 300 méterenként találunk 1-1-et.
 

Koppenhága, Dánia

A mindennapi rutin Koppenhágában

A mindennapi rutin Koppenhágában

 
Koppenhágában már 1995 óta működik a kerékpárbérlés, a lakosság fele rendszeresen utazik két keréken. A legjobb hely, ahol biciklit érdemes kölcsönözni, a CPH, amely nyereségének egy részét afrikai falvakba juttatja el, kerékpárok formájában, segítve ezzel a gyorsabb orvosi ellátást, a vízhordást vagy a gyerekek iskolába szállítását. 
 

Róma, Olaszország

Piazza Farnese

Piazza Farnese

 
Bár Rómáról először a robogók jutnak eszünkbe és a motorosokat elnézve talán öngyilkosságnak is tűnhet kerékpárral közlekedni, az olaszok azonban – meglepő módon- nagyon is toleránsak a biciklisekkel és ezért egyre többen térnek át erre a közlekedési formára. Ehhez persze az is kell, hogy újabb és újabb utak épüljenek és a kölcsönzési rendszer is elkészült végre. Ki tudja, talán a jövőben a leghíresebb látnivalókat már Rómában is két keréken lesz érdemes megcsodálni?
 

München, Németország

München

München egy csodálatos város, melyet érdemes nyeregben ülve bejárni. Ebben segít a 125 mérföldnyi kiépített kerékpárút és sáv, melyek a parkokban és az Isar folyó mentén is végigvezetnek.
 

Amszterdam, Hollandia

32fb6c52adcc3aefca70f2fbcfe62d2a
 
Amszterdam a klasszikus kerékpáros paradicsom, ahol aligha kérdőjelezi meg bárki is, mivel lehet a leggyorsabban és legegyszerűbben közlekedni. Naná, hogy biciklivel! Koppenhágához hasonlóan itt is a lakosság fele használ kerékpárt nap mint nap és ehhez minden feltételt és támogatást meg is kapnak a várostól.
 

Lyon és La Rochelle, Franciaország

La Rochelle

La Rochelle

 

Lyonban 2005, míg az Atlanti-óceán partján fekvő La Rochelle-ben már 1974 óta létezik kerékpár-kölcsönzési rendszer, ezzel ösztönözve az ott élőket és a turistákat is egy egészségesebb közlekedési kultúrára. Nagyon úgy tűnik, sikerrel!

Trondheim, Norvégia

Trondheim
 
Trondheim, Norvégia harmadik legnagyobb városa olyannyira biciklibarát, hogy már 1993-ban megépült a területén a világ első kerékpáros liftje. Trondheimben átlagosan 30000 diák használ biciklit nap mint nap és az ő életüket is megkönnyítve kifejlesztettek egy felvonót a sífelvonók mintájára. Mivel a belvárosban meglehetősen nagy a szintkülönbség, ezek a felvonók segítenek egyszerűbbé tenni a mindennapi közlekedést.   
 
Szerencsére a felsorolt helyeken kívül már több európai nagyvárosban is cél, hogy minél inkább kiszorítsák a benzines járműveket a belvárosból, tisztán tartva ezzel a levegőt és az emberek tüdejét is, reméljük Budapestre is hamarosan elér ez a szemlélet.
 
(forrás, fotók: Pinterest)
 
Még több érdekességért látogass el a Mert utazni jó- blog FACEBOOK oldalára is! 

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal, is, további érdekességekért pedig csatlakozz facebook oldalamhoz:

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)
  1. Zsuzsi Illyès says:

    Lonndon mèg ezek után(a biciklis standok felállìtása) is veszèlyes a bicikliseknek.Helyette az olasz Ferrarát beraktam volna.Kifelyezetten hìres a kerèkpáros közlekedèsèről.


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!